Thursday, November 12, 2015

Korea! Ga Ja! : The Preparation

Assalamualaikum W.B.T

Yes! This is a travelogue post. Sebenarnya aku plan nk pi Korea ni sebelum aku start kerja lagi. Aku dah niat kalau aku dah start kerja, aku akan kumpul duit untuk pi Korea. So alhamdulillah plan aku perlahan-lahan menjadi kenyataan. Sebelum aku decide dengan sapa aku nak pi, macam macam cabaran la yang aku hadapi.

1. Decide untuk pergi dengan travel agent or sendiri?
Masa mula-mula memang plan nak pi dengan travel agent. Siap dah contact travel agent tu. Tapi lepas banyak kali berbincang dengan ahli-ahli jemaah yang lain, Last-last pi sendiri lagi senang sebab tak terikat dengan jadual oleh travel agent. Kadang-kadang travel agent kejar masa, tak sempat nak menikmati pemandangan.

2. Flight expenses.
    Malaysia Airlines

    AOR-KUL-AOR : RM212.00


    KUL-ICN-KUL: RM 1278.00

    Eastar Jet (Flight ke Jeju)
    
    Gimpo- Jeju-Gimpo : RM 374.50 (Booked internet)





3. Siapa lagi ahli-ahli jemaah yang nak join?
    - Thankfully aku ada cousin yang gila Korea jugak. In the end, 4 orang saja yang join which is aku, abah and two of my cousin. Actual plan aku nak bawa mak juga tapi sebab mak tengah last sem of degree, so malas nak kacau.



4. Where to go?
     For this part, aku serahkan pada sepupu perempuan aku yang arif lagi bijaksana untuk menentukan.



5, Passport?
    - Kebetulan masa nak booked tiket MAS, dia minta no passport and at a same time, passport kami 4 orang semuanya dah mati. Pakat kalut habis la semua renew passport. Untuk renew passport kena charged RM200 untuk 5 years.




6. Which season yang kami plan nak pi?
    - Sebenarnya aku tak decide ikut season pun. Yang pasti aku nak pi time birthday aku sebab nak sambut birthday dekat sana which is October, Kebetulan pulak bulan October is Autumn. So kira cun la tu.

7. Kakitangan kerajaan macam mana nak pi?
    - Untuk semua kakitangan kerajaan, kena isi borang permohonan ke luar negara dulu sebelum pi at least 1 month before. Download dekat internet ja.





Borang yang first ni wajib kena isi semua.

  
Bahagian ni untuk yang selalu ulang-alik saja. Kalau nak pi bercuti, tak payah isi.




Then hantar dekat Pegawai daerah untuk sokong dan borang tu akan dihantar ke JKN Negeri.



 Ni borang bererti kelulusan kita dah diluluskan. Dah sah boleh keluar negara.



8. Baju nak bawa berapa helai?
   - Untuk trip ni, aku spend 10 days dekat Korea. So aku bawa ja 5 helai baju. 3 seluar jeans, basuh, then rotate ja. Jimat.

9. Currency?
    - At time aku nak pi 100 won= RM3.60 (Sept 2015). Aku bawa RM 3 600= 1 juta won.




No comments:

Post a Comment