Thursday, November 12, 2015

Korea! Ga Ja!: Jeju-Do

19 OCTOBER 2015 (MONDAY)

Tepat jam 5.00 pagi, kami bertolak dari Guest House untuk ke Gimpo Airport. Untuk ke Jeju kita naik flight dekat Gimpo airport. Dari Myeongdong station - Dongdaemun HnC - Tukar ke line purple ke Gimpo Airport.

Dah sampai airport macam biasa la, check in bag dan tiket. Kami menaiki Eastar Jet, penerbangan Korea. Tiket flight kami beli online. Pi balik RM 374.50 sorang. Ada saja option lain seperti Jeju Air tapi selalunya Jeju Air ni banyak student-student yang naik sebab murah. Sebab flight ke Jeju 10.25 pagi, so kami ronda-ronda sekitar airport dulu. Kebetulan pagi tu tak sempat nak breakfast, so memang lapar la. Then aku nampak la kuih ni. Comel ja. Aku pun tanya la sepupu aku boleh tak makan, then dia cakap boleh ja sebab tepung.

Tradisional kuih called Tteok. Rasa macam cucur buah melaka sebab dalam tu ada filling.

Ronda-ronda sekitar airport, last-last terjumpa Lotteria. Loterria ni macam KFC, MCD kita la. Dalam Lotteria ni kita hanya boleh makan Shrimp Burger ja. Sebab yang tu ja halal. Sedap juga shrimp burger ni. Tak bau hanyir udang langsung.

Then dalam pukul 10.15 pg, kami dah masuk ke balai berlepas. Memandangkan aeroplane kami parking  jauh, kena la naik bas transit ke plane.

Calon suami di Korea.

Untuk menuju ke guest house, kena naik bas 6001 dekat gate 5. bayar 10,000 won sorang. kemudian turun dekat New Kyeong-nam Hotel. Then jalan sampai nampak sign Tae Gong Gak. Harga 1 malam 114,000 won.

My room for the next 3 days.

Petang tu lepas dah fresh up kan diri, kami terus bergerak ke Teddy bear Museum yang famous dekat Jeju ni. Untuk direction ke teddy bear museum tu, boleh tanya pada guest house, sebab diorang yang bagi direction dekat kami. Bayaran masuk 9,500 won.

Lepas keluar dari teddy bear museum, kami berjalan ke Chocolate land bersebelahan dengan museum tu. Bayaran masuk 3,000 won ja.

Dapat beli chocolate truffle sekotak, 23,000 won.

Apa yang aku impress dekat Jeju ni ialah street design dia lebih kurang macam Beverly Hills punya design. Dengan pokok palm yang besar.

Malam tu kami berjalan kaki kke Cheonjiyeon waterfall yang terletak berdekatan ja dengan guest house. Dalam 15 min jalan kaki, akan sampai. Bayaran untuk masuk 500 won.

Lepas dah tengok waterfall, balik terus tidur la sebab pagi tadi bangun awal sebab nak pi airport awal takut jemm.