Thursday, November 12, 2015

Korea! Ga Ja! : Jeju Sightseeing.

20 OCTOBER 2015 (TUESDAY)

Hari ni adalah hari untuk pi melawat keindahan disekitar Pulau Jeju ni. Kami bercadang untuk mengambil teksi dan pusing pulau dengan teksi. Of course la teksi ni sekali pakej dengan driver. So driver tu consider sebagai tour guide la.


Tour kami bermula dari pukul 9 pagi dan destinasi pertama ialah Jeongbang waterfall. Apa beza dengan waterfall semalam? Air terjun ni, air dia terus mengalir ke laut. Untuk masuk ke waterfall ni, kena la buat bayaran dulu. 500 won seorang.









Next driver tu bawa kami ke Pantai pasir hitam. Sorry tak ingat nama Korea dia apa. Dekat pantai ni, pasir dia warna hitam.



Dekat tepi pantai tu ada 1 tasik yang hijau airnya dan memang cantik sekali. Katanya air tu datang dari Mount Hallasan, mount tertinggi di Jeju.



Lepas dah habis bergambar dekat pantai dan tasik tu, kami menuju ke 1 peak yang aku pun tak tahu nama apa. Sorry. memang cantik sekali dan tinggi. Angin memang kuat sekali. Dekat Jeju ni banyak batu dan angin pun nyaman.




Next, driver tu bawa kami ke Light House dimana penggambaran filem Iris dijalankan. Tak ramai orang yang tahu. Hanya local saja yang tahu.




Next kami ke Seopjikoji. tempat ni memang famous sebab Boys Over Flower pernah shoot dekat situ and Runningman jugak.
















Ingat dak cafe tu? Jan Di dengan Ji-Hoo makan dekat cafe tu.

Driver tu singgah dekat satu pantai sebelum kami pi makan. Belakang tu la Mount Hallasan.



Finally it's time to fill up our stomach. kami order Asam Pedas Makarel dengan Pajeon.
Sebab makan nasi putih ja, so kita jadi mainstream sikit. Brown rice. Rasa dia sama ja macam nasi biasa. Asam pedas tu pedas juga la. Nak menangis rasanya. 



Perut dah penuh. Jom kita teruskan perjalanan. next kita ke salah 1 New 7 Wonders of The World. Seongsan illchubong. Dahulu ni gunung ni kawah gunung berapi tapi dah tak aktif dah.







Asyik-asyik melawat ja, next destination akan buat otak kita berjalan sikit sebab kita akan ke Maze Land. Runningman pernah main dalam ni. Harga masuk dia 9,000 won sorang. Then diorang akan bagi peta untuk kita selesaikan maze ni.
















Bila dah selesai maze tu, kena ring bell ni sebagai tanda kita dah berjaya.

Last destination on Jeju, San-Gumburi Crater. Padang lalang maybe? Padang ni hanya da pada musim autumn ja. Drama Boys Over Flowers ada buat penggambaran dekat sini.




Tambah background music lagu Taeyeon I, memang cun.








Well, in blue shirt, that is our best driver/tour guide/photographer. Gambar yang dia ambil memang semua cantik. Sepanjang 1 hari kami sewa teksi, kami hanya di charged 130,000 won untuk 1 teksi.

Bila dah sampai guest house, badan dah penat, kena kemas baju pula sebab esok nak balik Seoul semula. Dah selesai kemas baju semua, apa lagi, good night la everyone.













No comments:

Post a Comment