Monday, August 25, 2014

Resepi : Dumpling udang dan ayam bersama sos pencicah.

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni aku nak share lagi resepi yang aku baru ja cuba petang tadi. Nak dijadikan cerita la macam mana aku boleh tetiba nak buat dumpling ni. Sedang aku duk tengok cerita Korea 'We Got Married', nampak la si Victoria dengan Nickhun 2PM duk buat dumpling sebab depa buat house warming party untuk geng 2PM. Tengok macam sedap ja. Tetiba mai pulak Yong Hwa belanja Seohyun makan dumpling. Tengok ja dumpling yang dia makan tu.. Perrghhh... Terliuq bak hang! 

Terus la aku google cari resepi, beli bahan pagi tadi dan dengan berbekalkan mengidam aku tu, aku pun mula la buat. Jom kita tengok apa yang patut ada.

Filling Dumpling

1 biji bawang Holland
1/2 sudu teh kicap cair
1/2 sudu teh sos tiram
4 biji bawang merah kecil (dicincang halus)
4 biji bawang putih (dicincang halus)
10 helai daun kucai
1/2 sudu teh tepung jagung
1/2 sudu teh lada putih
sedikit garam
sedikit gula
sedikit olive oil

Methods

1. Potong bawang Holland, bawang merah kecik dan bawang puith halus-halus dan masukkan ke dalam mangkuk.

2. Then potong kucai halus-halus dan masukkan sekali ke dalam bawang-bawang yang dah dipotong.


3. Seterusnya masukkan sos tiram, kicap cair, tepung jagung, lada putih, olive oil, garam dan gula didalam mangkuk berisi bawang dan kucai tadi.



4. Aku tak ingat berapa banyak udang yang aku masukkan tapi agak-agak sendiri la. kalau nak banyak protein, masukkan banyak pun tak pa. Aku potong halus-halus udang ni.

 5. Ayam aku pakai yang dah cincang siap punya sebab malas nak cincang.


6. Masukkamn ayam dan udang dalam mangkuk yang ada bawang, kucai dan sos tiram segala bagai tadi dan kacau bagi sebati la.



7. Dah siap tu, aku simpan sat kat dalam peti ais. Bagi dia rehat sat sementara dan masak dia nanti


8. Untutk kulit dumpling tu, aku just beli dekat Giant ja. Ilmu nak buat kulit dumpling tu aku tak menuntut lagi. So pakai ready made je la.


9. Untuk bentukkan dia kena ada air sikit yang bertindak sebagai gam la untuk melekatkan pastri tu.


10. Masukkan satu sudu kecik ja kat atas dumpling tu. Letak dekat tengah-tengah supaya senang nak tutp nanti. 

11. Then, bentukkan la. Aku buat bentuk biasa je la. Malas nak buat bentuk-bentuk bagai. Last-last masuk perut jugak.


 1 paket kulit dumpling tu dapat la banyak ni. Okey la tu.


Dipping sauce

3 biji bawang putih
Separuh cili merah panjang
2 sudu makan air
2 sudu makan kicap cair
1/2 sudu besar cuka
Sedikit gula

 Kacau ja semua sekali, then dapat la sos macam ni. Rasa masam-masam manis macam tu.


Dumpling tu boleh ja goreng atau kukus. Aku buat kedua-dua cara. Kukus dan goreng. Kalau kukus, kena kukus untuk 15 minit. Kalau goreng, goreng sampai garing la ye!



Well. tu je la resepi untuk dumpling ni. Simple sebenarnya bila kita dah buat. Next resepi cannellioni. Tapi kena tunggu abah balik kursus dulu baru boleh buat.

Sekian..

Assalamualaikum...

13 comments:

  1. Nampak sedap ni.. TQ for sharing the recipe :)

    ReplyDelete
  2. minta kebenaran untuk post di page Kedai Amazing Ayu. Terima Kasih!

    ReplyDelete
  3. Kulit dumpling tu pakai jenama apa? halal x? tq

    ReplyDelete
  4. Kulit dumpling tu pakai jenama apa? halal x? tq

    ReplyDelete
  5. kulit tu pakai kulit popia boleh tak? huhu

    ReplyDelete
  6. boleh kan..sbb sy penah buat lg garing ...ngap..ngap..ngappp

    ReplyDelete
  7. Nak tanya jenama kicap cair yg digunakan..tq.. sbb sy xtau mana 1 yg ok.

    ReplyDelete
  8. klu pkai 2 ketul dada ayam cukup tak untuk buat inti dumpling??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tpi ayam tu dicincang lh, atau di blend...
      Rasa-rasa cukup tak untuk buat inti dumpling?

      Delete